Follow Us On

Kokemusasiantuntijat koulutuskehittäjinä: koulutuskonseptipaja

Aineiston lyhyt kuvaus

Koulutuskonseptien yhteiskehittämisen työpajan ohjeet

 

Aineiston hyöty

Saat materiaalia koulutustesi kehittämiseksi

Osallistujia: 8-12 hlöä

Kesto: 3,5 h

Aineiston sisältö

Saat kerättyä ajatuksia ja ideoita koulutustesi kehittämiseksi kokemusasiantuntijoilta

 

Kokemusasiantuntijat koulutuskehittäjinä: koulutuskonseptipaja

Mistä on kyse?

Propellipäiden yksi kumppani on Kaakkois-Suomen sosiaalipsykiatrisen yhdistyksen LovMe-kokeiluhanke. Kokeilimme LovMe-hankkeen kanssa kokemusasiantuntijoille suunnattua palvelumuotoilukoulutusta osana kokeiluideointiprosessia. Järjestimme yhdessä koulutuskonseptipajat koulutuskonseptin viimeistelemiseksi. Koulutuskonseptipajat mahdollistivat yhteiskehittämisen siten, että koulutuskonseptissa huomioitaisiin kokemusasiantuntijuuteen liittyvät tarpeet. 

Koulutuskonseptipajoja toteutettiin yhteensä kaksi, joista tässä esitellään toinen.

 

Kenelle?

Kenelle tahansa tahansa organisaatiolle, joka haluaa yhteiskehittää koulutuskonsepteja.

 

Mitä tarvitset?

  • Paljon erilaisia rakennusmateriaaleja (esim. askartelutarvikkeita, muovailuvahaa, legoja tms.)
  • Tarjoilut
  • 2 fasilitaattoria

 

 

Näin sen teet:

Ennen työpajaa:

  • Listaa osallistujat: ketkä ovat koulutuksen potentiaalisia osallistujia? Varmista, että mukana on kaikkia heitä.
  • Luo työpajasuunnitelma. Voit ottaa mallia Propellipäiden sivuilta löytyvästä työpaja-pohjasta.
  • Valmistele askartelu/rakennustarvikepöytä siten, että pöydällä on tarjolla paljon erilaisia askartelu- ja rakennusmateriaaleja.

 

Työpajassa:

Kertaa työpajan aluksi, mikä onkaan sen tavoite, ja miksi ollaan juuri tällä porukalla koossa.

  • Aloita varsinainen työpaja lämmittelyllä, joka ohjaa aiheen ja menetelmien äärelle. Voit käyttää esimerkiksi tätä:
    • Ohjeista osallistujat valitsemaan askartelu/rakennuspöydältä kaikista eniten luotaan työntävä materiaali ja rakentamaan siitä ihan mitä tahansa, mikä siitä tulee mieleen. Pyydä sen jälkeen osallistujia esittelemään teoksensa sekä kertomaan oma nimensä.
  • Pienryhmätyöskentely. Jaa ryhmä kahteen ryhmään. Kukin ryhmä työstää omaa aihiotaan:
    • Mahtavan koulutuksen elementtien koostaminen. Ohjeista toinen ryhmä rakentamaan valitsemallaan tavalla mahtavan koulutuksen pienoismalli. Mistä se koostuu? 
    • Karmean koulutuksen elementtien koostaminen. Ohjeista toinen ryhmä rakentamaan valitsemallaan tavalla karmean koulutuksen pienoismalli. Mistä se koostuu? 
  • Muista tauottaa!
  • Purku. Keräännytään ensin karmean koulutuksen pienoismallin äärelle. Fasilitaattori auttaa ryhmää kertomaan, mistä elementeistä se koostuu. Toinen fasilitaattori kirjaa tai piirtää elementtejä ylös. Keräännytään sen jälkeen mahtavan koulutuksen pienoismallin äärelle. Fasilitaattori auttaa ryhmää kertomaan, mistä elementeistä se koostuu. Toinen fasilitaattori kirjaa tai piirtää elementtejä ylös.
  • Loppusanat: käy kertaalleen ääneen läpi kaikki pajan tuotokset, kiitä kaikkia osallistujia ja kerro jatkoprosessista (miten kerätyt ideat liitetään tekeillä olevaan koulutuskonseptiin). 

 

 

Jälkityöt:

Mikäli käytit visuaalista fasilitaattoria, jaa visualisoinnit osallistujille. Pauliina Helle teki Propellipäiden koulutuskonseptipajassa visuaalisia muistiinpanoja, jotka voit ladata tästä ja täältä, ja tarkastella, löytyykö omista, kokemusasiantuntijoille suunnnatuista, koulutuksistasi näitä elementtejä.

Sisällytä pajassa kirjatut elementit osaksi koulutuskonseptia.

 

Arviointi:

Voit arvioida pajan merkitystä siihen osallistuneille ihmisille kysymällä heiltä pajan lopuksi, mitä he sieltä itselleen saivat. Jokainen voi kirjoittaa vastauksen esim. liimalapulle paikalta poistuessaan.