15.6.2020
Blogi
Kulttuuripajamalli täytti tänä vuonna pyöreät kymmenen vuotta! Sittemmin pajoja on putkahdellut ilahduttavaa vauhtia lähes joka puolelle Suomea. Kulttuuripajan hienous on se, että sitä voi soveltaa ja mukauttaa erilaisiin toimintaympäristöihin ja vastaamaan erilaisiin tarpeisiin.
Vuonna 2018 näki päivänvalonsa ensimmäinen verkossa toimiva valtakunnallinen kulttuuripaja, Stage, joka syntyi Stean rahoittaman Mental Beauty Records kehittämishankkeen tuloksena. Stagen takana oli ajatus, jossa musiikin tekemisestä kiinnostuneet nuoret aikuiset kutsuttaisiin samaan paikkaan tekemään musiikkia ja toimimaan yhdessä. Tuloksena syntyi roppakaupalla hienoa musiikkia ja ennen kaikkea uusia työryhmiä ja -pareja, joiden jäsenet asuvat eri puolilla Suomea. Vaikka Stagen toimintaympäristö on perinteisen kivijalkatoiminnan sijaan verkossa, on kuitenkin sen toiminnan ohjenuorana kaikkien pajojen tapaan toiminnallisuus, vapaaehtoisuus, yhteisöllisyys, vertaisuus ja voimavarakeskeisyys.
Verkkopohjaisen toiminnan ehdottomia hyötyjä ovat valtakunnallisuus, mahdollisuus maantieteelliset rajat ylittävään yhteistyöhön sekä 24/7 auki olevat ovet. Reaaliajassa tapahtuvaa kulttuurivaihtoa parhaimmillaan. Verkko myös madaltaa liikkumiseen, kommunikointiin, tai vaikkapa sosiaalisiin pelkoihin liittyviä esteitä. Voit olla mukana omalla nimelläsi tai nimimerkillä, omilla kasvoillasi tai kuvituskuvalla. Toimintaan voi osallistua vaikkapa kotisohvalta, junasta, piknikiltä tai fyysisen kulttuuripajan tiloista käsin. Ajan ja paikan voi määritellä itse.
Ajat muuttuvat ja myös kulttuuripaja Stage muuttuu. Stagesta on kevään 2020 aikana muodostunut digitaalinen taiteilijayhteisö, tuotantotiimi, verkkomedia ja kulttuuripaja samassa paketissa. Musiikin oheen on tullut kirjoittamista, valokuvausta, kuvankäsittelyä, videoita, räppiä, striimausta ja neljä kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti, jonka sisältöihin ja toimittamiseen kulttuuripajan jäsenet osallistuvat. 17.6. ilmestyy verkkolehden 1. numero, ja samassa rytäkässä vaihtuu myös Stagen nimi. Näin aloitetaan taas uusi jakso verkossa toimivassa kulttuuripajassa.
Uudessa toiminnassa venytetään tietoisesti perinteisen pajan käsitettä. Toiminnan kohderyhmänä ovat syrjäytymisriskissä olevien nuorten aikuisten ja vammaisten henkilöiden ohella myös sote- ja kulttuurialan ammattilaiset. Vertaisuus ei ole vertaisuutta ongelmissa, vaan mielenkiinnon kohteissa. Ihmisiä yhdistävä tekijä on luova toiminta, jossa jokainen voi tuoda oman lusikkansa soppaan ja ohjata ja opastaa halutessaan muita. Kulttuuripajojen toiminnassa mukana olevilla nuorilla on usein sellaista taitoa ja osaamista, joista olisi hyötyä myös meille sote- ja kulttuurialan ammattilaisille omassa työssämme. Se vaatii vain asiantuntijan viitan ripustamista hetkeksi naulaan ja heittäytymistä mukaan avoimin mielin. Ammattilaisilla on myös mahdollisuus toimintaan, vertaisuuteen, tiedon vaihtoon ja uuden oppimiseen verkossa toimivassa kulttuuripajassa. Tästä hyötyvät pitkässä juoksussa yksilöiden ohella koko ala. Aina ei tarvita erikseen järjestettyä koulutusta, kurssia tai seminaaria. Se kuuluisa ahaa-elämys voikin löytyä yllättävän läheltä. Vain parin klikkauksen päästä, kulttuuripajasta verkossa.
Viimeistään kulunut koronakevät osoitti konkreettisesti sen, että fyysisten ympäristöjen rinnalle tarvitaan digitaalista toimintaa. Ne eivät sulje toisiaan pois, vaan parhaimmillaan ne muodostavat yhdessä lyömättömän combon: Oma tuttu paikallinen yhteisö, sekä ruudun kautta auki oleva toinen maailma projekteineen, säätöineen ja uusine yhteistyökumppaneineen. Verkon yli myös kokonaisilla pajoilla voisi olla mahdollisuus toimia yhdessä ja toteuttaa yhteisiä pajoja ja projekteja. Mikäpä olisi sen mukavampaa. Olemme nyt nähneet, minkälaisia sovelluksia kulttuuripajasta on tullut on 10 vuoden sisällä. Siihen, minkälaisia pajoja on 10 vuoden päästä, voi meistä jokainen vaikuttaa.
Sampo Riskilä
Vastaava ohjaaja