Follow Us On

Roso-tuotannon TikTok-haasteen 2022-23 opit ja onnistumiset

Blogi

”Ekaa kertaa mikis mut en silti yhtään jäässä” – Roso-tuotannon TikTok-haasteen opit ja onnistumiset

 

Keväällä 2022 Roso-tuotanto toteutti ensimmäistä kertaa TikTok-haasteen räppäri Tiia Karoliinan kanssa. Tavoitteenamme oli tehdä helposti osallistuttava räppihaaste someen, joka aktivoisi kirjoittamaan räppiä. Lisäksi haasteen voittajat pääsisivät viettämään studiopäivän yhdessä ja äänittämään suoratoistoissa julkaistavan lopullisen kappaleen.

Uuden kanavan ja toimintamuodon kokeilemisen taustalla oli sosiaalisen median muutos ja nuorten käyttäytyminen. Olimme työssämme huomanneet Instagramin muuttuneen enemmän yksisuuntaiseksi tiedotuskanavaksi siinä missä uudempi TikTok tuntui paljon vuorovaikutteisemmalta. Instagramissa näkyvyys pohjautuu lähes kokonaan seuraajamääriin tai maksettuun mainontaan, kun taas TikTokissa periaatteessa kuka tahansa voi tehdä hittivideon kunhan tarpeeksi moni, jolle video näkyy syötteessä katsoo videon loppuun ja reagoi. Ajattelen, että yleisesti kohderyhmää tavoittaakseen kannattaa toimia siellä missä he valmiiksi ovat, ja nuorten aikuisten kohdalla TikTokin suosio oli noussut räjähdysmäisesti parin edellisen vuoden ajan.

Haasteen taustalla oleva “Open verse”, eli avoimen säkeistön konsepti tuli minulle ensimmäisen kerran vastaan räppäri Yo Gottin:n ”Dolla fo Dolla” -haasteen myötä, jossa räppäri oli tehnyt kappaleen muuten valmiiksi mutta jättänyt yhden säkeistön kokonaan tyhjäksi. Samalla kappaleen julkaisuoikeudet oli määritelty pääpiirteittäin niin, että kuka tahansa saattoi tehdä kappaleesta oman versionsa ja julkaista sen oman artistinimensä alla suoratoistoissa. Hakukoneella kappaletta etsiessä tuleekin vastaan satoja, ellei tuhansia eri versioita eri artistien esittäminä, mikä tarjoaa loistavat lähtökohdat nuorten artistien oman äänen ja musiikin esiintuomiseen.

Somen syövereissä – ensimmäisen TikTok-haasteen oppitunteja

TikTokin algoritmipohjainen syöte sekä duetointi-ominaisuus tekevät alustan otolliseksi erilaisille haasteille. Duetoidessa toisen videoon on sovelluksen sisällä mahdollista kuvata oma reaktiovideo, jolloin uudessa videossa alkuperäinen video ja oma reaktio näkyvät rinnakkain, ja tätä ominaisuutta on käytetty myös musiikkihaasteissa.

Alustan kommentointikulttuuri voi ajoittain olla hieman toksista, ja tämä nähtiin 2022 kokeilun arvioitavana riskinä haastetta luodessa. Haastevideon ensimmäisenä julkaisupäivänä osa kommenteista olikin varsin värikkäitä. Toisaalta olin jo aikaa sitten oppinut räppäri Shakalta hyvän näkökannan nettikommentteihin: jos kommentit ovat ainoastaan positiivisia, se tarkoittaa yleensä sitä, ettei sisältö ole tavoittanut omaa seuraajakuntaa laajempaa yleisöä

Tämä ajatus mieleeni iskostuneena otin ensimmäiset ”Ai 6 parasta pääsee studiolle? Lähetään nyt siitä että ees yks osallistuu” -tyyppiset letkautukset ilolla vastaan; haastevideo oli selkeästi levinnyt kanavan tilaajien ulkopuolelle. Osallistujille oli kuitenkin tärkeää tarjota osallistumisrauha, joten päädyimme hieman tiukentamaan seulaa kommentointiasetuksissa. Asiallinen kritiikki päästettiin lähtökohtaisesti läpi eli kaiken kommentoinnin ei tarvinnut olla ylistävää tullakseen julkaistuksi, vaikka se sitä suurelta osin olikin.

Kolmen viikon aikana osallistumisia tuli yli 30, eli haaste oli onnistunut. Osallistujien joukossa oli niin pidempään musiikkia tehneitä kuin ensimmäistä kertaa julkisesti räppääviä. Raati valitsi osallistuneista 6 onnekasta voittajaa, jotka kokoontuivat äänittämään lopullista kappaletta Sonic Pump-studioille Helsingin Kalasatamaan toukokuussa 2022. Valmis kappale löytyy Spotifystä ja lisäksi teimme pienen making of-videon haasteen kulusta.

Kevään 2023 TikTok-haaste – kohti uutta possebiisiä 

Ensimmäisen haasteen myötä meillä oli valmis sapluuna uutta varten ja toivoimme, että tavoittaisimme suunnilleen saman verran osallistujia kuin edellisellä kerralla. Konseptista löytyi myös hieman karsittavaa. Ensimmäisessä haasteessa palkintona oli studiopäivä yhdessä maan isoimmista kaupallisista studioista, joka toi myös visuaalisuutta itse haastevideoon. Suurin osa TikTokin materiaalista on kuitenkin kännykkäkuvaa, jossa tekijä kuvaa itseään. Tuotetumpi, prameampi video oli näin ollen ulkona kontekstista, joka saattoi myös olla yhtenä syynä siihen, että kommentointi oli alkuun hieman kärjekästä. 

Vaikutti myös siltä, että suurin osa osallistujista halusi ensisijaisesti räpätä hauskaan haasteeseen ja mahdollinen palkinto oli ennemmin lisämauste kuin tekemisen motiivi. Taiteen tekemisessä vapaus onkin ehkä sen suurin vaikeus, ja tämän tapaisessa rajatussa formaatissa luomisen tuskaa on saatu merkittävästi vähennettyä. Videon ei siis tarvinnut olla glamoröösi eikä palkintona tarvinnut olla kuulento, sen sijaan kuvaus omissa toimitiloissa ja palkintona reissu Helsingin Malmille Roson studiolle riitti oikein hyvin. Tärkeintä, että itse haaste on toimiva ja osallistuminen hauskaa.

Uuden haasteen esittäjäksi valikoitui rap-artisti Niko Nova, joka oli edellisenä syksynä ohjannut etätyöpajan Roson Discordissa. Nikon kanssa haastetta suunnitellessamme pyrimme löytämään yleismaailmallisen aiheen, johon monen olisi helppo tarttua omasta näkökulmasta. Niko keksi aiheeksi ”plääni”, joka tarkoittaa suunnitelmaa. Omia tavoitteita ja unelmia maalaileva aihe oli hauska, vaikka halusimmekin välttää sitä, että toiminnan arvot tai tavoitteet näkyisivät teemassa kuten joskus hankkeiden puitteissa järjestetyissä projekteissa on nähnyt. Koen, että juhlavuosien motot tai kuntaliitokset harvoin ruokkivat mielikuvitusta hirmuisen pitkälle, joten jos tavoitteena on saada ihmisiä kirjoittamaan, niin aiheen ja muiden puitteiden ensisijaisena tehtävänä on siihen innostaminen.

Uusi haastevideo kuvattiin Roson studiolla alkuvuodesta ja julkaistiin TikTokissa maaliskuussa 2023. Vastaanotimme kahden viikon aikana 29 duetointia ja ne sisälsivät monia erilaisia pläänejä osallistujilta. Yksi pyrki räpeissään nousemaan isoille estradeille, toinen yritti ruuhkavuosien tiimellyksessä järjestellä enemmän laatuaikaa puolison kanssa. Osallistujista valittiin 6 voittajaa raadin kanssa, johon kuuluivat Nikon lisäksi allekirjoittanut ja edellisen vuoden haasteessa esiintynyt Tiia Karoliina. Raadin arviointikriteereinä olivat omaperäisyys ja flow, eli ulosannin soljuvuus. 

Yksi voittajista ei sijainti- ja aikataulusyistä päässyt mukaan kappaleeseen, toisella oli muuttopäivä päällekkäin studiopäivän kanssa, mutta äänitti osuutensa jälkikäteen omalla studiollaan. Lopulta 4 voittajaa pääsi Roson studiolle Malmille äänittämään uutta biisiä huhtikuussa 2023. Studiopäivä sujui iloisesti ja paikalle päässeistä jokainen oli ensimmäistä kertaa studiossa äänittämässä. Olikin mielenkiintoista, miten täsmästi voitto osui tyyppeihin, joille äänittäminen oli uusi kokemus vaikka raati oli yksinomaan arvioinut suoritusta ilman taustatietoja. Voittajista vain yksi etänä osallistunut oli aiemmin julkaissut musiikkia suoratoistoissa. 

Äänitysten jälkeen lisäsin kertosäkeeseen pienet skrätsit käyttäen yhtä alkuperäisistä duettovideoista lähteenä, jonka jälkeen miksasin ja masteroin kappaleen. Lopullinen Plääni-biisi löytyy Spotifystä, ja kappale päätyi myös Spotifyn omalle ”Aitoa Suomiräppiä”-listalle. 

Käyhän kuuntelemassa!

Aleksi Lemola, ohjaaja
Roson ääni- ja mediatuotanto

Lue lisää ”Plääni”-julkaisusta: https://www.rosotuotanto.fi/lyyrista-kermaa-tiktok-haasteen-voittajilta/